Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Послание за мир и любов

09.05.2019

Българският посланик във Ватикана проф. Кирил Топалов за визитата на папа Франциск

 

КИРИЛ ТОПАЛОВ е роден през 1943 г. в София. Професор по българска литература в СУ “Св. Кл. Охридски”, НАТФИЗ, Нов български университет, ЮЗУ, във френски и гръцки университети. Бил е директор на Националната библиотека „Св. Св. Кирил и Методий”, посланик в Атина и общински съветник в София, председател на управителните съвети на Института за евроатлантическа сигурност и на Института за демокрация и стабилност в Югоизточна Европа, управител на Фонд „Научни изследвания”, секретар на президента по култура, духовност и национална идентичност. Член е на две световни елинистични академии, на международния ПЕН, на Сдружението на български писатели, на Съюза на преводачите в България, на Съюза на българските журналисти и на Съюза на българските филмови дейци, почетен член на Националния съюз на гръцките писатели и на Съюза на гръцките преводачи, председател на Академия за балканска цивилизация, на Национална асоциация „Георги Ст. Раковски”, на „Дружество за приятелство с гръцката култура”. Почетен гражданин на Атина и София. Понастоящем (от 2013 г.) е посланик на България във Ватикана и Суверенния малтийски орден.

       Автор е на много научни изследвания в областта на българската и балканските литератури през ХVІІІ и ХІХ век, на 13 романа (някои от които филмирани  - „Бъди благословена”, „Не се сърди, Човече” и „Бягай… Обичам те” - или превеждани на много езици), на повече от двайсет и четири пиеси, поставяни на български и чужди сцени. Преводач от гръцки.

 

- Коя според Вас беше кулминацията на това историческо посещение на Негово Светейшество папа Франциск в България?

 - Ако изберем само едно от събитията в неговото посещение за върхово, рискуваме изборът ни да бъде оспорен. Сигурно ще бъдем по-близо до истината, ако кажем, че всяко от събитията, които папа Франциск проведе в България, бе по свой начин кулминация на някои от основните  приоритети във вече шестгодишния му понтификат. Ако обединим срещите му с премиера, президента и патриарх Неофит като първо събитие, ще видим в тях умението му да контактува сърдечно, делово и резултатно с политическите, държавните и духовните ръководители и да извлича максимално възможните позитиви  от тези срещи, дори и тогава, когато в някои изключително редки случаи е бивал посрещан очаквано сдържано. Молитвата пред престола на Светите братя Кирил и Методий в катедралния храм „Св. Ал. Невски” и „Царице небесна” пред храма  бяха кулминация не само на неговото лично отношение към делото на българските и славянските първоучители, но и на една традиция, развита с любов и вдъхновение и от папите Ронкали и Войтила. В литургията на пл. „Александър ­І Батенберг” същия ден според мен кулминира правотата на многократно заявяваната и неотстъпно защитаваната с логични аргументи икуменическа идея на папата за сближаване и обединяване на всички християни около общи духовни, културни и човешки ценности. А „кулминацията на тази кулминация” бе в моментите, когато на произнесеното от папата на български „Христос воскресе” над площада се понасяше от гърдите и сърцата и на православни, и на католици едно дружно и вдъхновено „Воистина воскресе”, което бе най-автентичният израз и доказателство за правотата на икуменическата идея. Сигурен съм, че в тези моменти папата е бил много щастлив, защото едва ли другаде му се е случвало да види „на живо” толкова убедително доказателство на нееднократно повтаряната от него истина, че разделеното преди повече от хилядолетие по геополитически причини християнство е запазило пътищата и за своето сближение. Срещите на Светия отец с мигрантите в бежанския център и с католиците в Раковски е друга специфична кулминация, защото е тържество на евангелизаторската мисия на църквата. Онази неподправена радост в детските очи, която видяхме, когато получаваха от самия него първото си причастие, гарантира за много поколения напред искрена вяра и жизненост на християнската духовна традиция. Съвсем очаквана и като тематика, и като нова кулминация на усилията на папа Франциск за постигане на междурелигиозен диалог и мир на земята бе срещата в края на втория ден от апостолическата му визита у нас с представителите на различни религии на пл. „Независимост” на така знаковото място между многострадалния храм „Св. Неделя”, католическата катедрала „Св. Йосиф”, синагогата и джамията - и ето как стигнахме естествено и до мотото на апостолическото посещение на папата в България „Пачем ин терис” – „Мир на земята”, което „българският папа” Ронкали завеща на планетата, папа Войтила й помогна да го разбере, а папа Франциск реализира като свръхзадача на своя понтификат. Отсъствието на БПЦ от тази среща бе забелязано от всички, особено от чуждестранните представители, с тревога и неразбиране.

 - Какво е политическото послание към света, което трябва да запомним?

 - Политическото послание носи именно това, за което току-що говорихме - идеята за необходимостта да бъде осъзната от всички политици и граждани съдбовната за човечеството необходимост пожарите на тази „Трета световна война на парчета”, по сполучливото определение на папа Берголио от преди няколко години, която се води почти в целия свят, да бъдат гасени на време, защото после ще бъде късно. Някога българският папа Ронкали успя да балансира между тогавашните две велики сили и предотврати една взаимоунищожителна термоядрена война, която всеки миг можеше реално да избухне заради съветските ракети, които  бяха инсталирани в Куба да плашат американците. Сега обаче световните „велики” военни  сили не са само две и непрекъснатите „локални” войни са по-опасни от някогашното само „двустранно” съперничество, при това тези войни, както неведнъж е изтъквано от политолозите, се водят на места, които по права линия са по-близо до нас, отколкото са Париж или Брюксел. Затова сегашният папа има много по-трудна задача.

- А най-важното духовно послание?

- То е функция на политическото. И израз на един, бих казал, нов вид „икуменизъм”, породен от мигрантско-бежанската криза, за сближаване не само на християните, но и на хората от всички раси, етноси и вероизповедания около идеята, че всички сме чада Божи и всички имаме право на живот, закрила и реализация. И в това отношение задачата на папа Франциск е много по-трудна.

 - Началото на неговия понтификат съвпадна с началото на мигрантската криза. Как се развиха позициите му към нея?

 - Отначало той бе за безусловно приемане на всички нуждаещи се от закрила. Но когато в лоното на тази криза връхлетяха и  мрачните сили на тероризма на „Ислямска държава”, в тона на папата настъпиха и някои промени. Той например в един момент заяви, че варварската сила трябва да бъде спряна със сила, и забележете – направи това изявление от Албания, първата държава, която посети след интронизацията си и която има голямо мюсюлманско население - така подчерта обективността на становището си. По-късно добави и че грижата за нуждаещите се в беда предполага и уважаване от страна на „приеманите” към законите и порядките в страните на „приемащите” ги. Но грижата му за бягащите от войни и социални катаклизми не е намаляла, тя за него е част от ежедневието му е ето - съвсем наскоро даде половин милион долара за бедстващите мексиканци по границата със САЩ.

 - „Молитвата „За мир”, осъществена на наша територия, към кого е насочена в контекста на сложните отношения на Балканите?
- В балканския контекст - бих казал най-общо към преодоляване на натрупаната представа, че Балканите са най-взривоопасният район на Европа. Светият престол, като една от най-информираните институции в света, оцени много правилно нашата външна политика, особено по времето на нашето европредседателство и особено по отношение на Западните Балкани. Отлично осведомен за сложния исторически бекграунд на нашите отношения с Република Северна Македония, папа Франциск оцени нашата толерантност, добросъседство и решението ни да поставим на първо място политически перспективната и градивна цел за осигуряване на евроатлантическо бъдеще на един народ, с който не само до неотдавна сме били едно и сме имали общо историческо минало, но и с който е свързан произходът на огромна част от нашия народ.

 - Включително и Вашият…

 - Да, баба ми е от Охрид, а дядо ми – от Дебър, сиреч и аз съм един от ония „всеки трети българин у нас”, чиито деди са гинали я в Илинденското, я в Кресненско-Разложкото, я в Охридско-Дебърското и други въстания, в Балканските и в Първата световна войни за освобождението на Македония… В очите на много висши ватикански функционери, с които съм разговарял многократно по тези въпроси, съм виждал нескрито възхищение от мъдрата българска политика по този въпрос. А Светият престол не само знае всичко, но и въз основа на политическото си знание взима и най-правилните решения. Така че за мен решението за поколонническо пътуване на папата именно в комплекта България – Македония не само не беше случайно, то е и урок, да не кажа дискретно подсказан модел, и за много други държави, които имат подобни проблеми, а на нашите Балкани, както е известно, май всички си ги имат.

 

- Знаем, че в Аржентина още преди години той основава Институт за диалог между религиите. За шестте години на понтификата си е посетил държави с различни вероизповедания. Беше ли пропуснат шансът за официално сдобряване между православната църква и католическата?

- Вижте, това е един въпрос, който не може да бъде изчерпан с няколко думи. Зависи и какво разбираме под „сдобряване”. След почти хилядолетно разделение за пълно единение в обозримо бъдеще едва ли би могло да се говори, а и се боя, че едната от двете страни, досетете се сама коя е тя, няма да го приеме, струва ми се, никога. Въпреки че според много историци мотивите на някогашното религиозно разделение между двата големи центъра на Римската империя – Римския и Константинополския – са по-скоро геополитически – кой да владее по-големи територии и блага, да събира повече данъци, да рекрутира повече армия и т.н., а т.н. „филиокве”, т.е. от кого произлиза Светият дух – от Отца или от Отца и Сина е намерено като удобно догматично основание, което обаче неведнъж е предизвиквало възражения, подкрепени от аргумента, че щом приемаме, че Отец и Син са единосъщ образ, то тогава къде е противоречието?... Папата е реалист, затова за него икуменизмът има смисъл на сближаване, на обединяване на всички християни по земята около, пак ще кажа, общи християнски, духовни, социални, човешки ценности.

- Неделната Света литургия на площад „Независимост” с присъствието на хиляди вярващи е първото подобно събитие в България. Какво научи от нея обикновеният българин?

- Научи, надявам се, че това, за което папата говори, е постижимо и осъществимо, стига да имаме добрата воля да разберем, че всички сме братя и че не трябва да позволяваме да ни разделят религии или политики.

 - Като действащ и в момента посланик на Р България във Ватикана, сте се срещали многократно с папа Франциск. Коя е неговата лична черта, която го направи любимец на милиони вярващи по света?

- Неговите естествени доброта, сърдечност и добронамереност, умението му да предразполага към доверие всички, искрената му любов към ближния, с която заразява всеки, докоснал се до присъствието и словото му. Казвал съм го и друг път – той носи обаянието на добрия дядо от нашите народни приказки или от омайния Йовков и Елинпелинов свят, загрижен за своя голям род. Само дето неговият „голям род” е неизброим, я помислете, че само католиците в света са милиард и двеста-триста милиона, а грижата му, както виждаме, е за цялото човечество. Той умее да говори ясно, просто и разбираемо. Съвременно и чуваемо. Така предразполага към доверие и големи, и малки. Всяка сряда и неделя излиза и говори пред десетки хиляди, които го аплодират възторжено, а по време на канонизации и беатизации, на „Урби ет Орби” на Рождество и Възкресение на площада и улиците пред базиликата „Св. Петър” се събират и над сто хиляди души.  

- Но папа Франциск е реформатор, който посегна на привилегии на висшите духовници. Чува ли се гласът на опозиционните сили във Ватикана? Кое в неговите реформи е най-драстично?

- Той реформира Ватикана основно и е естествено да има съпротива. Но той не е от плашливите и съм сигурен, че ще доведе реформите си докрай, премахвайки, или поне драстично ограничавайки, условията за корупция, водейки безпощадна война с посегателствата над деца, динамизирайки духовните, политическите и социалните рефлекси на могъщата институция, която ръководи.

- Познавате неговата дейност от есента на 2013 г., бидейки най-дълго и според компетентните специалисти – безспорно най-успешно управлявалият българското посолство към Светия престол. Известно е, че чрез многобройни разговори с ватикански ръководители от различни равнища, както и чрез почти десетина научни конференции с участието на учени от различни страни и посветени на хилядолетните връзки на България със Светия престол и на събития и личности, характеризиращи многовековната роля на България като една от най-мощните и културни държави в Европа, сте допринесли за създаването на положителния имидж на страната ни. Навлязоха ли в нов етап отношенията между България и Ватикана?

- Навлязоха, защото при папа Франциск дори ежегодните поклоннически визити на български високопоставени делегации са не само знак на отдаване на почит към делото на Светите Братя Кирил и Методий, но и възможност за размяна на становища по най-актуалните политически събития в света, за уреждане на културни, политически, имуществени и други важни взаимоотношения между двете държави, за изграждане на доверие към политиката на нашата държава, което и естествено доведе до това „чудо”, което всички желаят, но само избрани получават – да дойде самият папа Франциск и да ни каже, че сме добър народ, с велика културна история, да признае пред целия свят, че чрез Кирилометодиевото дело сме дали божествената светлина на духа на всички славяни и че и днес сме достойна за уважение европейска държава.

 - Мандатът Ви в самия край на този месец изтича, кое е последното Ви задължение като посланик? И накъде гледате след напускането на този пост?

 - Задълженията ми не свършват, но най-важното от тях е организирането на последното в моя мандат посещение на високопоставена наша делегация (тази година ще бъде парламентарна) при папата и за поклонение пред гроба на Св. Кирил в базиликата „Сан Клементе”, както и в базиликата „Санта Мария Маджоре”, където папа Адриан ІІ е благословил делото на Светите Братя и така е осигурил възможността чрез българското слово всички останали свавянски народи да получат светлината на Христовото учение и да изградят своя култура. Прибирайки се, ще се посветя на работата на нашата българо-македонска комисия, както й казваме за по-кратно, а и на книгите, събраха се много непрочетени и някоя и друга ненаписана.

 - Какво да чакаме? Романи, пиеси или изследвания?
- Ще видим, може би от всичко по малко. Сърбят ме ръцете, а и ме подканят годинките, да напиша и аз малко мемоари, с които да поразваля спокойния сън на доста хора, които забравят, че всички сме временни гости на тоя свят, а на оня ще им обяснявам защо съм бил толкова лош, та още там, долу, не съм им казвал за тяхно добро какво мисля за тях.

 

Интервю на Анжела Димчева

КОМЕНТАРИ

Напиши коментар

Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.


captcha image (Антиспам код, въведете 3-те черни символа)

Код: