Александър Геров20.05.2019
Мариана Тодорова Димчо Дебелянов, любимият поет на Геров, би нарекъл поетическите му реакции „гняв безумно свещен“. Тази специфика на характера на Геров, освен от вродени предпоставки, е следствие и от сложно стекли се обстоятелства в личния му живот. Когато поетът пише „изнемогвам“, това означава достигане до психологическия предел. Александър Геров е склонен към максимализъм от нравствено естество — златната среда му е напълно чужда. И това е решаващо и за поетическите му визии. В този порядък можем да си обясним и участието на Геров в пролевичарските активи през 30-те и 40-те години на миналия век, едно политически динамично време. Собственото му оставане „встрани“ изглежда недопустимо. Участието му покрива максималната степен на себеотговорност и отдаденост. Защото е с такава генетична предопределеност. А това изразходва максимално вътрешната енергия и психическия стабилитет, с които по принцип разполага всеки човек. Няма да открия нищо ново като кажа, че всяка Власт, без изключение, посяга към най-емоционалната част от интелигенцията. И когато това се осъзнае от личността, депресиите са неизбежни. Мисълта, че си употребен от нискочело величие за постигане на нечие господство над обществото като цяло – това вече е нещастие. Ако търсим причина за „лудостта“ на Геров — тя е в голямото разочарование на поета от политическата система у нас в средата на XX век, но още по-значима е високата степен на отговорност на личността към собственото поведение и позиции. Александър Геров е в състояние да бъде критичен до безпощадност към себе си — по начин, недопустим в такава степен към някой друг: Срещу кого десница ще извърнеш? Ще я извърнеш върху себе си. Защото няма никой друг подготвен да понесе такъв страхотен удар. („Удар“) Тази сублимация на енергия, съзнателно направлявана в конкретна посока, можем да открием като същностна компонента на силните характери, изследвана задълбочено от създателя на най-старата българска книжнина по човекознание, предназначена за висшите учебни заведения — учебник по психология на проф. Сп. Казанджиев, книга от времето на дебюта на Геров, която и днес не е загубила своята актуалност. Но Геров, за разлика от другите си съвременници, е с по-крехко физическо здраве. Затова, разглеждайки днес „саможертвата“ на Геров в името на това, в което е вярвал, и последвалата силна депресивност, осъзнаваме, че те са в значителна степен задължаващи за всеки изследовател, дръзнал да анализира творчеството му. Видях човека като една възможност и се ужасих. За една нощ косите ми побеляха. За една седмица месата ми окапаха. За един месец сърцето ми се сгърчи и замря като спрял будилник. Хора, вие ще изпитате същия ужас, ако не се опомните навреме! („Възможност I“) Първото възприятие от цитираното може да се сведе до обяснението, че става дума за механизъм, задействан безотказно от критериите на равносметката, раждаща се във всяко зряло човешко съзнание. Дори се налага да признаем, че по същество няма друга толкова могъща причина за себенаказание, колкото е безкомпромистността на собствения разум, ала това обяснение не изчерпва всичко. Особено ако този „разум“ е припознат като интелектуална възможност за общение със световния разум. А Александър Геров безспорно има тази амбиция („...да използвам мозъка като антена“ — стихотворението „Обръщение“). И никога ловко не се е прикривал зад фалшивата мимикрия на скромността или чрез парадната безпардонност на посредствените писатели. При него дозите на агресивност и скромност не са фалшиви. Той е убеден, че човешкият разум е „антена“ за космическия разум, че в хилядолетната човешка история на цивилизациите няма случайности, поради което достатъчно прецизно и категорично прави заявка за лидерство в отвоюването на непознати духовни територии („във всяка жива твар да се превръщам и… да използвам мозъка като антена“). Проявата на интуиция в поезията му е умело вплетена в разумните доводи на аналитика, поетът не се стреми към дискретност в прогнозите си: Вие, които още спите в материята и ще отворите очи след десет хиляди години, спомнете си за мен. Аз бях страхлив, безпомощен, объркан. ... Не знаех точните размери на безкрайността. И нямах още сили да се радвам на безсмъртието. По всичко друго аз на вас приличах, защото иначе не съществува смисъл. („Обръщение“) Никой не познава самотата по-добре от Александър Геров. Самотата като онтологическа бездомност, като обреченост. Самотата като овладяна депресивност и част от творческия акт на съзерцание („аз на вас приличах“; „иначе не съществува смисъл“). Но самотата е и присъствие на призраци, призраците на политическото лицемерие и догма, изживени от Геров като реалност — политически затворник, период на догматизма. И това, за съжаление, са най-реалните пътищата за ерозия на вярата в огромните човешки интелектуални възможности, а тази вяра е една от основните тенденции не само в поезията на Геров, а и у всички поети на 40-те. На Геров принадлежи скепсисът: Аз сбърках своя път, аз сбърках. Вместо обувки да кова, безкрайната човешка мъка помъчих се да уловя. * Според мнозина изследователи на народопсихологията ни, сред които не на последно място и Симеон Радев, „занаятът“ е на особена почит в българските традиции. Характерът на българина, формиран в трудните години на робства и в непрекъсната борба за оцеляване, се опира на психологическата устойчивост в правене на неща, специфични за бита и ритуалната обвързаност на българина, занаятът е вид себеотдаване докрай. Занаятът е схващан най-вече като дързост да изявиш себе си пред света, да вложиш в творението своя усет, честността си, ловкостта и мъжеството си. Оттук идва и сложността на вътрешния ангажимент в подбора на действия в конкретна насока и този момент става особено важен за творящата личност. Самопреценката за личното участие в събития, ритуали и духовни послания се превръща във важна част от живота на мъжа. Творецът, бил той съвсем скромен или с мащабна дарба, най-вероятно изпитва огромна необходимост да провери постиженията си — да се отрече от тях или да ги препотвърди. Съмнението, че не си сполучил в избора на най-същественото от своя живот, може да се превърне в мъчителна травма, в кошмарен ужас с непредвидими последици. Колкото по-самокритичен е човекът, толкова по-ярки са вътрешните му дилеми и съмнения в значимостта на постигнатото. Художествената образност в поезията на Геров не е плод толкова на усвоена поетическа култура. Драмата на човечеството от 20 -те до края на ХХ век е изпепелила душата му. Но само поет от голям мащаб може да го сподели така: …да заплачеш тихо и без срам на живота върху въртележката. За хората с изострена нервна система, както е при Ал. Геров, е по-трудно да бъдат отшелници от света. Самотата за тях е сходна едва ли не с проклятие, със смазващ душата ужас. Наричат го „оголен нерв“ (Петър Караангов), „човекът, който ненавижда мрака“ (Богомил Нонев), „мъченикът на земния рай“ (Кръстьо Куюмджиев) Мила моя, нека нищо сега не говорим. Нека огънят тихо гори в камината. Вратите на новия свят ще бъдат разтворени: няма изход за стария свят, не може да има. Само едно те моля: закови прозореца. Моите нерви се късат като някакви нишки. Аз не съм допускал, че е толкова страшно да се води война на нерви и мисли. Тази творба, написана в навечерието на Втората световна война, остава актуална за Геров и по време на социализма. Много често в съзнанието му се прокрадва съмнението, че човечеството в своята нравствена култура не помръдва и крачка напред във времето. „Разбрах как страшно тегне самотата. / Самотният живот ще ме сломи.“ Самотата, нейната скрита енергия, която зареждаше с поетическа и творческа зрялост стиховете на Яворов и Далчев, любимите поети на Геров, е неприемлива за него: „сградите стоят / и в тъмнината бдят и слушат — / това е най-страхотният,/ необясним, убийствен ужас“. Самотата е противопоказна, колкото и странно да звучи това, за най-самотния творец в нашата литература, тя е отровата за неговия неспокоен дух: „Капят черни листа. / Бягат сенки — уплашени гъски. / С бели, бесни очи/ аз се втурвам да бягам безумен. / А след мене пищи / един стар и настръхнал игумен. / Самотата е той! / самота, нетърпимо жестока!“ Александър Геров е доловил нещо много съществено от психиката на съвременния човек: че физическият край не е толкова страшен в своята непреодолима неизбежност — неприемливо е нарушеното общуване между човека и космическата субстанция, особено за тази напреднала в познанията си съвременна цивилизация! Това обстоятелство е неприемливо за самия Геров, изцяло ангажиран с проблемите на обществото и с възможността да бъде фактически прекъсната нишката с това общество. Драматизмът произтича от нарушеното общуване между интелекта, който съществува предимно чрез жаждата да открива тайните на космическия всемир, но и чрез реалиите на обществата, и налагащите се все по-остро политически забрани за обновяване на живота. Изкористяването на идеите, за които той е жертвал младостта си, особено по политически причини, ражда ненавист и болезненост, граничеща с невъздържаност в изказа: „Тогава ще се изправим един срещу друг / хищника с ноктите си / и аз, хищника с ножа си, / и ще се бием до кръв, до смърт, / докато единия разкъса другия“ („Рухване“). Истината е, че който не познава биографията на поета, трудно може да си обясни тази ярост, твърде несъвместима с деликатния и сърдечен човек, какъвто по същество бешe Александър Геров. Нека не се заблуждаваме: страшна е мисълта за последния удар на сърцето, но по-страшна от всичко е другата мисъл — за „глухонямата памет“. Затова обичта към случващия се живот е безкрайно благо и огромна отговорност. Когато осъзнаеш това, разбирайки своето безсилие, нервите се късат безвъзвратно: Защото няма нерви от стомана... А ето че войната и животът си текат. Земята се тори за хиляди години. И някой ден ще се срамуваме да минем през тези равнини, набъбнали от кръв. Безспорно житейската среда е важен момент (без да го изчерпва напълно) в съграждането на личността и ключ към богатството на художествените образи — ако личността е творец. Или както Геров сполучливо формулира художествените обстоятелства в своето творческо битие: през младостта преоткриваш света, през зрелостта воюваш с него, през старостта го съзерцаваш. Съзерцанието като конструктивен поетически модел при Геров поражда много интересни дискурси, за които ще стане дума по-нататък. Съвременниците на Геров, изкушени във възможността да правят поезия и литература изобщо, или както ги наричат, „поколението на 40-те години“, са личности с мащабно мислене, с амбициозни художествени замисли — това важи с пълна сила и за Валери Петров, и за Александър Вутимски, и за Иван Пейчев. Важи, разбира се, и за Александър Геров. Творбите им се открояват с характерност на образите, чиято стойност е мотивирана от строгата творческа индивидуалност на всеки един от тях. Сложността на историческите явления в навечерието на Втората световна война се пречупва през личната психологическа устроеност на тези поети — невероятен стоицизъм на Геров, изпепеляваща изповедност на Вутимски, романтичната болезненост на Пейчев, окуражителната устойчивост на Р. Ралин, игривият виртуозен стих на В. Петров. Така едно и също време създава разнообразие от стилове, но при наличие на естествена генетична дарба и усет към словото. В стихотворението „Вие, които“ Геров се опитва да степенува проявите на човешката духовна неграмотност, стигаща до ужасяваща убогост: „…угодниците, страхливците, въжеиграчите, еротоманите, спекулантите, мошениците и блюдолизците“. Тази сумарност от нравствена уродливост е с повишена степен на нетърпимост за поета, това личи и от хапливата фраза в друго стихотворение („вселената дяволска“). Подобна характерност излъчва и глаголната мобилност в следващите стихове: „Въртете се, студени черни здания!… / И ти земя, глупешки се върти!” Но като цяло внушението се свежда до това, че човек осъществява своите опори в мащабността на света и ще успее да достигне до смисъла на своята екзистенция: „…на вселената дяволска / смисъла ще се роди“ — във финала на тази творба! Александър Геров е обременен с екзистенциалната латентност на драмата, която периодично напомня за своята недоизказана същност: Познанието, страшното, в сърцето се всели. И няма вече радости, и нищо не боли. Пред тебе е механизма на целия живот със всички страсти, бризнали в упадък и възход. (...) И страшното познание света от тебе скри. („Познание“) Екзистенциалната проблематика, въпросът за човешкото познание и себепознание са приоритетни за цялата европейска култура на XX век. По отношение на философската осмисленост на естетическите процеси в европейската литература водещата роля се отрежда на сп. „Златорог“, в което Геров публикува свои ранни творби. Те са одобрени за печат от Владимир Василев, главен редактор на списанието и негласно провъзгласен законодател в областта на художествените ценности. Упреците, които Геров получава отляво (през 30-те години на миналия век той принадлежи към пролевичарските формирования), предизвикват у него силни смущения и това го кара да търси вътрешни оправдания за своите публикации в „Златорог“. Някои от критиците дори твърдят, че с присъствието си в списанието Геров смятал, че осъществява пролевичарски пробив в бастилията на златорожци. Фактът, че приемат за печат стиховете му, освен че е показател за толерантността на Вл. Василев, говори недвусмислено за безспорен талант у Геров, забелязан от най-критичния ценител на българската култура. Обикновено сме свикнали да възприемаме поетите като „децата“ на културата на един народ, констатацията за наличност на наивистично мислене и изображение се смята едва ли не за задължителна характерност на поетическия талант. Геров е живото опровержение, той се интересува и следи философските направления на своето време, оттам и пристрастието му към интелектуализма и нравствената извисеност в културата на всеки народ. Защото Аристотел го е казал великолепно: „Поезията е в по-висша степен философия, отколкото историята.“ И сега си спомням лицето на Геров, когато ми напомни това в разговор. Ницшеанството, достъпно за българите благодарение на преводите на Пенчо Славейков от началото на миналия век („Тъй рече Заратустра“), не е само моден философски нюанс. В началото на XXI век ницшеанството е предупреждение, че чувството за история, разтълкувано неправомерно, е сред фаталните негативи на човешката цивилизация, особено когато са присъщи на самодържец, притежаващ колосална власт и диктуващ съдбата на цели народи и поколения.. Геров не само е надниквал в бездната. Той е стигал дъното на бездната. Малцина от нас познават звуците на този мрак. Затова, ако се довериш на поета, той може да те изведе оттам, да ти покаже хоризонтите, за които копнее истински само онзи, който ги е виждал в безнадеждността си като непостижим мираж. * „Светът е глупав. Мъдра е смъртта“ — написа Геров в стихотворението „Камък“. И предизвика смут у читателите. Светът е глупав, повтаря поетът Геров; той, който e изстрадал живота буквално („Животът — нашата едничка страст“ — заявява той в друго стихотворение, и тази фраза се превърна в заглавие на статия[1] за неговото творчество). Но в семантичен план между динамичния изменчив „свят” и собствения „живот“ няма знак за тъждественост, макар да e допустимо, че животът се живее от компактното човечество, а със самочувствието на свободни хора човеците се отърсват от комплексите си (поне от тяхната значителна част) само в мащабността на понятието „свят“ („Аз съм господар на живота си / и той не струва нищо. / Но защото искам, обичам го / своя живот излишен“). Според Геров светът — това са както гениалните изобретателни достижения на интелекта, така и резултатите от чудовищната милитаристична агресия на силните спрямо слабите. И затова, като поет, той не може да не изпита истинско страдание, стигащо до болезненост на психиката от грешките на човечеството, от грубостта, от нарушеното равновесие, от хаоса: „…и за смъртта — владетелка на хаоса — / той диво и безпомощно рида…“ („Сам“); „Видях човека като една възможност / и се ужасих“ („Възможност I“) и т.н. Поетът Геров би искал да разказва само за тайните на простите, но изтънчени правила на живота. А това означава наратив и за съкровените тайни на смъртта: Смъртта подготвя хората и нежно ги моделира в своите ръце. Грижливо тя им страстите изцежда, замрежва с бръчки морното лице. И ти разбираш мъдро и спокойно, че се смирява буйното море, че те люлей на длани слънце знойно и че така е много по-добре. („Пашкул“) Люлее те „на длани слънце знойно“ и така е „много по-добре“. По-добре от какво? Навярно по-добре от живота, в който поетът търпи удар след удар, след като е посветил младостта си на отвоюването на същата тази политическа система. Целият живот на човека е един ритуал на смъртта. Живеейки живота по достоен начин, Геров ни подготвя за достойна смърт. Има нещо особено трогателно в желанието му да ни го обясни по най-простичкия начин, за да стане достъпен дори и за най-непосветения, странящ от мистиката обикновен човек: Тъй както организмът си прочиства със пъпчици и циреи кръвта, така във тях природата е скрила заряда на смъртта и гибелта. („Улица“) Трябва много дълго да си живял с образа на смъртта, за да й намериш тази трактовка, съвсем непоетична, но достоверна: „организмът си прочиства… циреи кръвта… заряда на смъртта…“. Но както при повечето истински поети, романтичното чувство надделява: …ние неусетно ще се слеем с цветята и пръстта. („Свят“) С поезията на Геров започва събирането на двата края на скъсаната нишка с религията и Бога. Търсенето на космическа справедливост, на висшата сила, която движи всемира, е подстъп към новото религиозно чувство на човека през втората половина на XX век, все още неосъзнато, по-скоро интуитивно намерено („неусетно ще се слеем…“). Нашата кръв, нашите сълзи ще просъществуват в соковете на цветята — впрочем това са идеи, които се срещат и при други поети, тук Геров е на крачка от епигонството. Но генетично свързан с природосъобразния начин на живот, той въобще не допуска, че подобно мислене може да се схваща като епигонство, по-скоро го проектира като единомислие, радва се на наличие от свои последователи, заразява със своята обич към природата и животните — не само своите роднини, но и най-близките си приятели (вж. публикувания разказ на неговия брат Георги Геров с показателното заглавие „За градината, гълъбите и кучешката колиба“[2]). По същество поетът не само търси опори във външния свят, в чистите извори на битието. Хармонията в природата, привилегия на немската философска и естетическа мисъл[3], вероятно без да е подробно изучавана от Геров, е същностна черта на неговия характер и психиката му. От срещата между една журналистка[4] и поета се ражда статия със заглавие, особено показателно: „Влизайте, но внимавайте да не събудите котака“, фраза, която характеризира поета много повече, отколкото всичките психологически проучвания, взети заедно. Опоетизирана смърт, колкото рисково и неточно да е това понятие, бихме могли да назовем физическия край, предназначен от Геров за личността. Всяка мотивация в предпочитанието на творческата избирателност задължително ни отвежда към знака на стойностното: Гледа ги слънцето с нежност и страх, милва ги и им се радва и предпазливо надвесва над тях своята огнена брадва. Поетът много често използва опозицията нежност — страх. Нежността не е привилегировано състояние, предизвикано у поета от любов към собствената му майка. Образът на старата жена, на другите възрастни жени, които слънцето гледа с нежност, носят дълготрайните активи на човешкото достойнство изобщо, затова слънцето „предпазливо“ надвесва над главите на жените, приличащи на светици, своята огнена „брадва“ на смъртта… Стойностното като духовна субстанция в представите му на творец е достатъчно провокативно, но е със запазена знаковост. Смъртта-брадва, и светостта на майката сближават онтологичните краища на битието, на раждането и смъртта. В едни социалистически десетилетия подобни схващания са най-малкото еретични. Противоречията, духовните спадове не закъсняват и Геров е с открити рани за собствените си съмнения, а и опитно поле за самодоволството на цензурата, която ще приложи всички йезуитски методи и ще доведе поета до пълно изтощение. Така можем да си обясним следното негово твърдение: Аз виждам вечността — мехур със малко истински неща. * Геров носи своя кръст в една скована от догматика соцсреда, която го кара винаги да се чувства виновен. Да кажеш, че животът е сложен — каква баналност, но не и като художествено изразена позиция в творчеството на поета. Чрез богатата проблематика на собствената си творческа визия Геров е предизвикателство към човешкия разум, към съвестта, поезията му се крепи върху капризното равновесие между интуицията и опита на човека: Най-хубавото на смъртта е туй, че идва ненадейно. Поемаш въздух със уста и се унасяш постепенно. И постепенно става леко на мозъка ти разрушен, че тръгваш много надалеко и все ще стигнеш някой ден. („Най-хубавото“, 1956) Творбата му за смъртта носи заглавието „Най-хубавото“ — като израз на свое предпочитание спрямо останалите теми, които го вълнуват. В мои разговори с мнозина, различни по нагласа и стил съвременни поети, когато е ставало дума за стойностни книги или отделни творби, единодушно всички — от почитателите на Геров до най-недобронамерените — посочват като най-добро в съвременната литература стихотворението му „Най-хубавото“, дори и тези, за които смъртта не е привлекателен обект за художествен анализ. Защото поетите с интуицията си усещат, че стане ли дума за смисъла на човешкия живот, не може да се отмине най-важният екзистенциален проблем – проблемът за смъртта на човека. В поезията на Яворов, към когото Геров изпитваше огромен пиетет, смъртта за пръв път се явява като „светлина“, както е в традицията на религиозния канон, и след Яворов за Геров вече „светлината“ се превръща в емблематичен знак на смъртта: Несретник безприютен, в тъма самси изгубен, да заглуша страхът обладал ми душата, аз гръдно викнах песен на горестна самотност — и ехото отвърна из пущинаци стръмни, където все без път след него се залутах. Но вместо да намеря там празник на живота, тържествен и безкраен, в лице смъртта погледнах: тя беше светлина на пролетното утро, отвеки съчетана с мъглата подранила на есенната вечер. (П. К. Яворов) Едно от най-оригиналните поетически превъплъщения в творчеството на Геров също е сродяването чрез смъртта между човешкото сърце и слънцето: Цяла вечност сладко ще сънуваш слънцето до своето сърце. Струва ми се, че не съществува в българската поезия по-романтичен образ на смъртта. Оправдан ли е художествено този гигантски скок между пресекналото човешко дихание и могъщото величие на слънчевата светлина, която ежедневно царува в очите ни? Култът към слънцето е познат на много народи. В българския поетически фолклор следите от езически митове се освежават и разнообразяват от реалистични битови случки. Съчетават се органически реално и фантастично. Слънцето в народното ни творчество е „всевиждащо“ (око на Бога, бих добавила), то знае тайните, болките и радостите на хората, които го възпяват. В сватбения ни песенен фолклор например слънцето е призовано да наблюдава отвежданото от момъка-жених момиче, което тъгува за родния дом, слънцето също тъгува заедно с близките на девойката; в други песни слънцето ще стане жених, ако надиграе най-личната мома-красавица. Красотата е предпоставка за поява на „активираното“ слънце, сменяйки дискурсивно съзерцателния аспект на изображението. В българската поезия сватбата и смъртта вървят ръка за ръка при поетите от 20-те години (Фурнаджиев, Разцветников), митичната връзка слънце — смърт от фолклорната поетика е експонирана и в творческата визия на Геров („Цяла вечност… слънцето до своето сърце“). Слънцето е залегнало в българското съзнание и като символ на възмездието – много често в песните се пресъздават думите на слънчовата майка, която съветва сина си да се оттегли от небесата, за да плисне благодатен, спасителен дъжд за труда на селските хора (нека си спомним и сърдитото слънце в баладата на Ботев „Хаджи Димитър“). В поезията на Геров мотивът за равносметката и възмездието (макар и в малко по-различен аспект) е изведен като централен, слънцето е активен арбитър в полезрението на човешката чест. Както е в една народна песен — покойница се явява пред съпруга си в образа на гълъб (гълъбът като символ на въздушното „царство“, но със спазена йерархичност спрямо образа на слънцето), молейки го да потисне скръбта си за нея и да се ожени за друга жена, за да не са лишени децата им от майчина грижа. Докосваме се до истински поетически бисери в изповедта на едно непритворно и цялостно, ненакърнено първично съзнание, което трудно може да си представи смъртта като край на човешките усилия. Откриваме нещо дълбоко и съкровено в това съзнание — желание за надмогване над трудностите, над бедите, даже над неизвестното. Слънцето в българския поетически фолклор е своеобразна реализация на това желание: сродяване с тайните и могъществото на природата, слънцето като покровител на човека. Но човекът със своето голямо сърце чрез смъртта си се издига до неговото могъщество („…вечност… слънцето… сърце“). Разбира се, при подобна символика трябва да се държи сметка за всички специфики в нагласата на социндивида, за психологическата определеност на времето. Но поезията на Геров с подобна проблематика е още едно потвърждение на предположението за творческа инвазия на най-интригуващи интелектуални и философски учения през 30-те и 40-те години – за истинското съзряване на човешката личност и нейния автентичен интелект. Защо Ал. Геров толкова плътно се придържа към знака на светлината — имплантирайки я в поетическата тъкан на своите творби като обикновена метафора. Когато пребивава в затвора, светлината е автентичен знак, необходимостта от нея е буквална, тя не е символ, а жизнена необходимост („Още чувствам в мрака на затвора, / до самия ръб на своя гроб, / истинската стойност…“). Геров не скъсва пъпната връв на своето творчество с най-горещите защитници на трансцендентните знаци на „светлината“ и на „музиката“ — като присъщи компоненти на човешката самобитност и уникалност на битието. Възниква обаче друг въпрос — отстъпил ли е от художествените си завоевания поетът Геров, поставил ли е в „рамките на действителността“ истинската мащабна космическа енергия, която го привлича с магнетична сила и се превръща в център на творческите му търсения? Можем ли да тълкуваме смъртта като „край“, след като поетът толкова време ни е убеждавал в „безкрайността на света“? Геров продължава да е верен не само на своята философия, но преди всичко на художествената си интуиция (която Бергсон определя като решаваща в творческия процес), интуиция, родена от изключителната му дарба, присъдена му свише — затова дори и не си помисля, че би могъл да покаже смъртта като „фатален край“. В представите на поета смъртта е сливане с природата, със светлината, с непреходността. А това „докосване“ чрез съня на смъртта до слънцето — същото „всевиждащо“ слънце от поетическия ни фолклор, носител на възмездие — е проява на силна необходимост за очертаване на параметрите на българската идентичност — дарба и национална идентичност, осъразмерени до мащабите на възмездието, което в творбите на Геров от космическа енергия прераства в човешката способност да твори. Но като че ли винаги преценката на последствията стига до проблема за творението, създадено в името на човека или насочено срещу него. Дали ще кове обувки, или ще рисува огнените краски на слънцето чрез поетическата си фантазия, в своята добронамереност и талант Геров е безкрайно убедителен. Забележително е, че от стиховете му се излъчва някакво своеобразно духовно наслаждение, типично геровско („Морето е самата смърт, / която своя пулс прислушва / в дълбочините на света...“), ликуващо удоволствие, че и в часовете на безветрие, и в драмите човешки той може да улавя пулса на света, тайната при зачеване на материята и раждането на духа: Животът е във мен, но и смъртта е в мен. Те всекичасно нещо разговарят. Посрещат с радост всеки слънчев ден и заедно в сълзите мои парят. У Константин Павлов това вмешателство на Човека в тайнствата на Бога е „запазена марка“: Изтощихме се от взаимни подаръци. Ние — бедните. На – подъвчи с моите челюсти... После — обратна размяна. Какво да дъвчем! — С разменени протези преследваме Нищото. Хей, сакатия! — вземи двата ми дървени крака — иди на празника — потанцувай. Изтощени сме от взаимни подаръци. Бедни сме. Припев: Чукове бият метала. Секира дъвче дървото. Кръстът е вече издялан. Пироните са готови. Спасителят още се бави. Докога! Изтощени сме. Пейзаж: Реката, мътна, без глас бълбука под кално леден екран. Студ. („Дарители“) Спасителят на Константин Павлов, присъства в поезията на Геров персонализиран. Геров не търси жестоки думи за една смазваща истина за човека. Тя тежи с неподправената житейска автентичност. Смъртта насилие в неговата поезия като художествено внушение надхвърля измеренията на външната проява. Съществува вътрешна насоченост — срещу деградацията на човечеството, която, напомня ни авторът, ще се разпростре не само върху количествените показатели за съвременен просперитет на човеците, разполагащи с гигантски технически нововъведения и глобални технологии, тя ще ерозира „съдържанието“ на съграденото от човешкия разум. Живеем като какавиди. Един на друг се наслаждаваме. Ето един повод за ирония, която блестящо би осъществил Валери Петров. Но не и Александър Геров. При него нещата изглеждат така: „А казва всеки, що ни види, че сме били за облажаване.“ За Геров не само са недопустими, а са просто невъзможни ленивите чувства в любовта, тихите пристани, договореността между добрите обноски с равния тон на механичното битуване. Всичко може да почувства и оправдае Геров: и сътресенията и жестоките съмнения, и болезнената раздвоеност, но никога самозаблудата, че спокойствието на битието и духовната леност на личността е „разковничето“ за съхранимост на живота. Интересно е, че от края на 30-те години, когато дебютира, та чак до „Книга за Тамара. Стихотворения“ (1991) Геров е подчертано монолитен в творческото си развитие: опиянен или гневен, той не щади своя читател, а го обгаря с буйната радост или дълбокия трагизъм на родените в съзнанието му представи. Част от литературнокритическо изследване на Мариана Тодорова „Александър Геров“, 2020 г. [1] Кунчев, Б. „Животът — нашата едничка страст“. — Септември, 1986, № 3, с. 226—239. [2] Статията е по повод 75-годишнината от рождението на Александър Геров. — Дума, №107, 14 май 1994, с.9 [3] В есеистично-философската проза на Томас Ман човекът е осъществена „среща на духа с материята“.
|
|
© 2010-2013, Факел. Дизайн и изработка MITRA PR и ApplaDesign.
![]() |
КОМЕНТАРИ
Напиши коментар
Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.