Неда Антонова: Всеки човек е Ноев ковчег21.06.2019 С писателката разговаря стажант-журналистка Виктория Асенова
Повод за този разговор са новоиздадените книги на писателката Неда Антонова, чиято четирилогия "Памет" включа романите "Войната свърши в четвъртък", "Не умирай вместо мен" и "Приют за щастливи". Предстои да бъде преиздаден и романа "Ангела".
Четирилогия романи. Звучи респектиращо. Но защо исторически, а не съвременни? Защото е невъзможно едновременно да преживяваш мига и заедно с това да разказваш как си преживял мига. И ако все пак решиш да опиташ, едното от двете ще се окаже фалшиво: или случването, или разказът за него. А отминалите събития – подобно на мъртвите – не ни изненадват. Миналото не разочарова. Подобно на златото, от него може да се изкове както меч, така и кръст. Но древните твърдят, че съществуват три времена: сегашно минало, сегашно настояще и сегашно бъдеще. Августин Блажени. Ако трябва нагледно да изобразим казаното от светеца, то ще бъде чрез фигура на човек, седнал на брега на река: краката му са потопени във водата, част от тялото е отпуснато на земята, а главата витае във въздуха. Ние винаги съществуваме едновременно и в трите времена. И когато говорим за текстове, интерпретиращи отминали събития, обозначението „исторически” е твърде условно. Ако трябва да изберете само една от книгите на четирилогията, която да ви олицетворява като автор, коя бихте избрали? В различните години изборът ми би бил различен. В едно отдавнашно интервю споменавате, че това е „Приют за щастливи”. Имаше такова време. Но днес бих избрала „Не умирай вместо мен” – романа за Сръбско-българската война – единствената победна война на Третото българско царство и единствената, в която България е воювала сама. Сама срещу цяла Европа. Тази война сбъдна мечтата на Левски за силата на българския народ. Апостола е казвал, че му трябват само още четири-пет години подготовка и българите ще бъдат готови да се освободят сами, без помощта на външни сили и намесата на държави-освободителки. И събитията през 1885-та година го доказаха. Народът ни сам защити Съединението си.
Как написахте "Приют за щастливи"? На пишеща машина „Ерика”, чрез примитивната двупръстна система, достъпна на самоукия машинописец: блъскаш по клавишите, докато китките на ръцете ти се подуят... Имах предвид това, че този роман е различен от предишните два от четирилогията. В някои отношения – да. Но само на пръв поглед. Иначе технологичният процес е еднакъв: тоест, всяка книга се пише сама. Достатъчно е едно просто условие: първо да я прочетеш вътре в себе си и после, ако имаш време и дарба за уседнал начин на живот – както наричам характера – в продължение на две-три години ще изложиш прочетеното в писмен вид. Харесва ми формулата ви, но не разбирам как точно протича този процес – четенето на ненаписан текст. Моля ви се, кажете ми все пак как написахте „Приют за щастливи”?! Всичко, което ще изрека пред вас по този въпрос – и не само аз – е толкова лично, че не може да претендира за каквато и да е валидност. В такива случаи най-често казвам: пишеш така, както сънуваш: ако помниш сънищата си – добре, ако не ги помниш – следващата нощ пак сънуваш и тъй, докато запомнянето ти стане навик… Творчеството е дълбоко интимен акт, подобно болестта или зачеването, и само на пръв поглед изглежда тясно свързано с жизнения опит на автора или с наследеното от предците. Необходимостта човекът духовно да общува със себе си, каквото за мене представлява замислянето на една книга, произтича от вътрешната природа на душата: от нашите тревоги, отчаяния и надежди, от усещането ни за мисия или от страхът ни от самотата – и всичките те са част от онази божествена искра, която превръща ембриона в човешко същество. С тази искра се раждаме. И тя не се унаследява. Понякога да пишеш е начин да се бунтуваш против краткостта и еднократността – както мислят някои – на земния ни живот. Друг път пишеш от любопитство към съществуването – искаме да изживеем максимален брой човешки съдби, претворявайки себе си в измислените си герои и така чрез всяка книга изживяваме няколко чужди орисии, при това едновременно – т.е. с минимален разход на време и енергия. Има и изключения. Някои пишат за слава, други за пари, трети за власт, четвърти – за самочувствие… Но правилото е безпощадно: всеки писател, който е твърде много по мярката на своето време, рядко се оказва по мярка и на бъдещето. А Вие? Не разбрах въпроса. О, моят случай е най-банален, като при всяка жена, автор на текстове. По цял ден плета на една или повече куки, бродирам гоблени или шия бутикови булчински рокли, а през отпуската се опитвам да подбирам думи… И как по-точно става това? По същия начин, по който хороводецът подбира стъпката на хорото, продиктувана от ритъма на музиката, която слуша. Една е стъпката на Чорбаджийското, друга е на Ганкиното, а съвсем трета е да речем на ръченицата… Слушаш вътрешната си музика и тропаш ли, тропаш… Кога с горест, кога – с радост, но винаги в такт със себе си. Години, десетилетия… Докато накрая тропне буцата пръст по дъската, закована над главата ти… Извинете за тъжната перспектива, но мисля че е добре човек по-често да си повтаря: искам да се усещам безсмъртен, поне докато съм жив. В предварителния ни разговор казахте, че „Приют за щастливи” е съвременен роман. И сега бих казала същото. Интерпретираното в книгата историческо събитие е само повод да се разгърне словесно един от вечните проблеми на човечеството: как насилието променя психиката на човека, нанасяйки й тежки поражения. И какви са начините за лечение на пораженията. Защо избрахте за свой герой не жена, а Ясен Рогозанов - млад мъж с нагласата на интелектуалец? Мисля, че трагичният герой в тази книга не е толкова самият Ясен, когото събитията довеждат до невъзможност да понася злото и неговият инстинкт за самосъхранение го спасява, като помага на разсъдъка да прекрачи границата на разумното и да намери убежище в лудостта. По-драматична от Ясен е неговата майка Сияна Рогозанова. Тя не знае какво точно преживява синът й, а неведението ражда страхове и подхранва въображението, пък въображението, както знаем, е добър слуга, но лош господар. И Сияна се лута в преизподнята на тежки и непрекъснати предположения. И накрая става така, че лудналият младеж постепенно се връща в нормалното си умствено състояние, но Сияна продължава живота си, вегетирайки, подобно човек, лишен от сетива или от крайници. Вътрешните белези от насилието са нелечими. Оказва се, че не природата, а човекът е най-опасният враг на човека. Така е. Природата може да ни изплаши, да ни нарани, да ни убие дори, но никога няма да ни унизи. Как избрахте имената на героите си в романа? Миналият път споменахте, че всяка книга трябва да ни помага да живеем. На какво ни учи „Приют за щастливи”? Това ще кажат читателите. Но в наше време най-важното за човека е да се спаси от нечовешкото в него самия.
|
|
© 2010-2013, Факел. Дизайн и изработка MITRA PR и ApplaDesign.
|
КОМЕНТАРИ
Напиши коментар
Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.