Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Рицарят отшелник

26.08.2019

Два текста отвъд клишетата от д-р Панайот Ляков

 

Отвъд клишетата за

 

                                   РИЦАРЯТ ОТШЕЛНИК

 

      Светът е уморен от думи, светът е преситен от думи … В изкуството те са  като щурмоваци, строени по канон в задължителни, впечатляващи лаиците, формирования.  И настървени от техните създатели атакуват художествените артефакти, впиват се в тъканта им, ровят, разнищват и накрая  ги оковават в  словесни абракадабри или самодейни алабализми.  При тази варварска дисекция тълкувателите опитват да открият смислен отговор на идиотския въпрос: Какво е искал да /по/каже автора?

      Забраних си да използвам подобна  технология, която е универсална и с леки изразни нюанси изкуствовъдите прилагат за всеки художник. Стефан Лютаков заслужава свое, само негово представяне без клишетата: пластични конструкции, метафори, внушения,модулации, чувствено третиране, културни, естететически, художествени наноси, похвати, залежи,  експресивни деформации, духовни тотеми и прочие фрази от стандартния арсенал.

 

      Рицарите са пазители на свободата и любовта и макар, че непрекъснато повтарят, че днес те не съществуват, не им вярвам. Рицари винаги ще има и те се сражават за най-скъпото на този свят – Свободата. Без нея няма нищо истинско, всичко е имитация и за да я бранят те са готови на всичко.

      Стефан Лютаков е от тях и затова не е сред медийните любимци и фаворити на постсоциалистическия художествен псевдоелит. Творческата му безкомпромисност е оценена подобаващо от истинските критици и ценители на изящното изкуство. Без шум, фанфари и дитирамби в благословена тишина е създал епос с неочаквани проникновения и философска дълбочина. Свободата и Любовта са негови съкровени теми, интерпретирани с невероятно разнообразие от образи. Самородните късове от епоса на рицаря отшелник са изляни, издялани с пластична щедрост в оригинални форми , съчетаващи класическото майсторство с разчупваща стереотипните капани, свръхсетивност на модерния интелект – той не е изгубен в пустинята Интернет и следва свои ориентири.  Нелепо е очакването тази чудесия да бъде обяснена и преразказана с изтощените от експлоатация думи, хвърляни за щяло и нещяло. Честното отношение към неговите забележително отличими творби е те да бъдат съпреживяни, но не на епидермално равнище.

      Защото винаги в подмолите, дълбините на откривателския копнеж в каквато и да е област на човешката култура е потопена, често зарита и дори маскирана сърцевината на творчеството, която някои наричат Божия промисъл , но за мен е просто Смисъл. Единственият смисъл за свободния човек, неподвластен на суетата и житейските изкушения, устремен в своята мисия. Така той открива невидимото очарование на природните знамения, историческата магия, кладите на човешките страдания и се опитва да ги извае по свой , неповторим начин. И вероятно тогава се чувства щастлив, заедно и във всеки свой застинал миг от Вечността.  

      Гледайки повечето от тези мигове осъзнавам, че Стефан Лютаков е жанрово необуздан , но творческата му мощ е овладяна и  виденията му са претворени в хармония с материала.  Бронзът в малките му пластики , които приличат на археологически находки, е суров, дори груб в някои образци, за да предаде атавистичното усещане за непреходността на великото тайнство – живота. Огромните каменни символи от гранит, мрамор и др., изсечени наедро с гигантска сила,се превръщат в естествена част от околната среда и са знаци за развитието на днешната цивилизация, които ще създават работа на бъдещите изследователи.

      Рицарят отшелник работи сам и притежава необикновена работоспособност, за да експериментира непрекъснато, без да губи естетическата мярка и Смисъла дори в най-дребните детайли. Откровено бях изумен от мащабите на епоса, но обяснението е лесно. Стефан Лютаков е от „порода”- та духовни лидери, които се отличават с  висок енергиен потенциал - техният вътрешен генератор има нестандартно гориво и той непрекъснато ги зарежда с нови идеи и снема умората от ръцете и ума им. Те не спират, защото се състезават с две неща: Времето и гениалните си предшественици. 

     Няма да се спирам на статистиката  - изложби , награди, оценки и т.н. Но ще споделя, както обещах, преживяното от мен през 2005 г., когато видях завързания бял кон /експонат от неговата юбилейна изложба в НХГ/ на перилата на „двореца”. Първо си помислих за реакцията на лаиците: „Този, вятър го вее на бяла кобила”. После ме грабна дързостта на автора: в тази сграда, символ на власт в царството и в народната република, да вържеш  коня си пред нея, означава, че ти си освободен да правиш в изкуството, каквото решиш, без  се съобразяваш с никаква йерархия, авторитети, цензура и просташки подигравки. Може  да се възприеме / с повече въображение/ и като конят пред стените на Троя, чрез който ще бъде унищожена неизменната крепост на алчност и поквара.  Но най-важното е усещането за Волността на ездача, волността на твореца – има ги в тази скулптура и тя до днес е в съзнанието ми.

     В Царство България са наричали хора като Стефан Лютаков „Първенци на духа”. За мен те са Духовни лидери, чиято липса е толкова осезаема и трагична. Затова е истинско щастие да срещнеш и да опознаеш някого от тях.  Вярвам, че поне в Пазарджик неговото име ще бъде поставено до  Станислав Доспевски и Георги Машев и ще бъде пример за неистова отдаденост на Свободата.

       Поклон пред Рицаря отшелник !

                                                                          

                                                                     

       ПАТРИОТЕКЪТ НОВО ЗВЕНО В РЕВОЛЮЦИЯТА

 

                                Словото

                                                    в началото не бе само -

                                                    в началото

                                                    начело беше светлината.

                                                     Едва среднощ

                                                     секундите разрязаха

                                                     часа,

                                                     преди да е ударил,

                                                     и времето умря

                                                     за миг,

                                                     от който се роди

                                                     Безвремие:

                                                     Безсмъртието на посредствения

                                                     миг.

                                                     В началото не беше Нищо,

                                                     А Богът, Който ужасен

                                                     от всичко Е

                                                     извикал: „Помощ!”

                                                     И само Никой го е чул.

              

           Румен Леонидов, „Безсмъртието на посредствения миг”

 

 

      След сензационното разкритие, че най-прочутият вампир в историята /Йоан/ Влад Цепеш е българин наши учени палеонтолози и етнолози откриха нов подвид на хахо еректус, който се явява свързващо звено между антилогитек и неандернационалец. Според академик Сидер Хайдушки това не е „правоходеща маймуна”, а  отговорен и гордо изправен прачовек. От него Максим Пешков – Горки е откраднал крилатата мисъл „Човек – това звучи гордо!”

     Патриопитекът е бил с нисък ръст / малко над  1-5 м /, с архивен череп, големи челюсти и големина на мозъка /900 – за редовите питеци,  1200 куб.м за водачите/. Живеел в големи сплотени общности, комуни със строга йерархия – членовете и се подчинявали на вожда и ходели по правата линия. Плячката, добита от комуната, се разпределяла от него по братски в дневни дажби.

     Патриопитеците се хранели основно с растителна храна и  ловували непрекъснато, каквото им падне. Заради първобитното си мислене гладували постоянно и обикаляли жизненото пространство да търсят нещо за ядене. Те първи започнали да преследват настървено себеподобните, нахлули на родната им територия, залавяли ги, побийвали ги и ако не разполагали с друга храна, ги употребявали целесъобразно . За да се избегне самоволния вътрешен канибализъм само вождът определя кой може да бъде изяден от общността и по принцип това били нарушителите на правилната линия. Женските са били общи /първичен промискуитет/ и винаги на негово разположение.

     Патриопитекът е нямал хигиенни навици и бил постоянно обрасъл. Обработвал е примитивни оръдия на труда и оръжия от кости, дърво и камък. В находката са намерени уникални кръстосани сечива чук и сърп / в праисторическите времена  е нямало металообработване и земеделия /, както и каменна пътеводна звезда. Комуната  поддържала вечния огън - топло настояще, светло бъдеще и спомен за смелите воини, бранели  изконното местообиталище.

     Ако екстраполираме съждението на покойния академик Тодор Павлов „… щом Аспарух е тръгнал да завладява чужди земи, не може да не е имало в ордата му  класови противоречия”, то патриопитекът, създал първите комуни „не може да не е бил класов родоначалник на революцията в праисторическото общество”.

  

 Още от същия автор тук

 

 

 

 

 

 

 

 

    

КОМЕНТАРИ

Напиши коментар

Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.


captcha image (Антиспам код, въведете 3-те черни символа)

Код: