Уморени думи30.12.2016 3 Слово на Христо Фотев за Иван Пейчев
Аз би трябвало да мълча, но не мога да преодолея в себе си Иван Пейчев, срещата с когото - и приятелството - е една от най-големите сполуки в живота ми. Ние се срещнахме преди 10 години, след отпечатването на една моя юношеска поема, в която ентусиазмът и провинциалната амбиция на отчаяно момче ми обещаваха сигурното бъдеще на непрестанно насилие над думите - престъпление, което се извършва в името на всичко, каквото пожелаете. Тогава аз не знаех какво да правя със своята собствена душа и под внушението на една огромна, вече почти изчезнала аудитория бях на път да си измисля друга, по-приемлива, по-опитомена, но не своя душа, да я извая и защитя с печалното въодушевление на Андерсеновите оловни войничета… Музика… Началото на парада… Рязко повишено самочувствие, но Иван Пейчев с една отривиста реплика разпори барабаните му — това ме оскърби въпреки великолепната му усмивка и оттогава е любовта ми и нервната гримаса на дъното й - което ме прави и по-малкия в нашето приятелство. Помня - неговата красота ме удиви. Тая почти болезнена красота на главата му - особено ръцете - и в най-привично делничните движения. Крехко колебливата му походка, чиято опорна точка е някъде между небето и земята - и може би затова - невероятно стабилна. И най-вече -дълбоката клавиатура на неговите жестове - резки, брутално отчетливи - скръбно средство за защита на една нежна, уязвима, чувствителна душа. А други - изваяни от доверие за удостоените и достойни за доверие… Той знае тайната на паузите между думите - спасителната пауза, в която се възстановява взаимното доверие… Оная тъй рядко интимна интонация, окървавена от безкрайните часове на самота, очакване, търпение, време на мизерия и тържествуване, на оскърбление и разкаяние, на смирение… (Аз се плаша — и кой има смелостта да дешифрира живота на поета.) Но да се върна на интонацията - единствената интонация, която възстановява невинността - първичното предназначение на думите… А има ли по-насипвана и по-компрометирана материя от думите? Това е работа! Святата, истинска, единствена работа на поета, в която успехите са толкова съмнителни, а признанието - тъй оскърбително понякога. Най-несправедливо оценимата работа, защото предаността, верността към думите понякога е по-голяма от тая към хората, към езика им. А кой друг, ако не поетът, може да защити и съхрани живота на езика и непрестанно застрашаваното му здраве? Тъкмо тук е опасното пространство, трагиката на поета - родения - мястото, изпепелено от гръмотевиците на толкова професионални и непрофесионални наблюдатели на нашата поезия… И ме изумява устойчивостта — силата, с която въпреки всичко се осъществява поетът. Наистина пи са „слепи децата на боговете“, или са „зрящи очите на душите им“ — не зная, но винаги са ме изумявали явленията Ботев, Яворов, Дебелянов, Далчев, Пейчев, Геров… И на края — това е най-убийствената, най-нездравословната работа! Най-безнадеждно непрекъснатата работа, която ерозира тялото — очите, ръцете, сърцето… Но какво е тялото пред възможността да бъдат съчетани няколко най-различни и често пъти враждебни помежду си думи, да бъдат измъкнати от хаоса те и да бъдат венчани, както Ромео и Жулиета в параклиса пред олтара на отец Лоренцо. Но да! Какво е жалкото тяло пред точното и красиво-атлетическо словосъчетание: Когато ти решиш да си заминеш, недей си взема сбогом нито с мен, нито с морето! Иди си, без да се сбогуваш! О, работа, в която животът на поета прилича на самоубийство, но не е самоубийство, а едно непрекъснато изумление от човека и живота във всичките му превъплъщения! Поетът умира от изумление! Аз не говоря за имитаторите в областта на словосъчетанията, колкото и съвършени да са те. (О, колко тънка, едва забележима, но съдбовна е тая граница между имитацията и истинското… Неописуемото.) Не за тия, които насилват думите (а те са толкова безпомощни и невинни), които извиват техните китки и юношески глезени и ги захвърлят в моргата — по мрамора на жалките си книги, изпълнени с агонията на насилените, оскърбени средства! Говоря за поетите! За хората — изстрадали любовта си към живота, осъзнали — изкупили отговорността си пред средствата! За малкото, които са над инфантилната имитация на възторга и ентусиазма — истинските възторжени ентусиасти… За които правенето на поезия не е средство, а съдба! Съдба, в която една нация осъзнава стойността си… Стихотворения, в които той достига до дъното на самотата си и с това я отрича… Той преминава през всичките й кръгове, за да се срещне с нас… И той се среща с нас и ни засвидетелствува изстраданото си доверие. Ние можем да харесваме и да не харесваме неговите стихотворения, но ние не можем да не почувстваме достоверността им, мястото им в пространството. И в това е стойността на голямата поезия! Особено сега - когато клакьорите отново заработиха с розовите си длани и се развихря тая некрофилистична оргия над гробовете на знайни и незнайни герои… Аз ще говоря за Иван Пейчев! За истинската поезия! За поведението на поета… В тоя смисъл неговият живот за мен е урок по морал! И аз съм му благодарен! Христо Фотев 1967 г.
|
|
© 2010-2013, Факел. Дизайн и изработка MITRA PR и ApplaDesign.
|
КОМЕНТАРИ
Анонимен 22.01.2020 09:01 | #3
НИКОГА НЕ СЪМ ЧЕЛА ПО-ЖЕСТОК АНАЛИЗ НА НЕЧИЕ ПОЕТИЧНО ТВОРЧЕСТВО. ОТ ПОЕТ ЗА ПОЕТА. ТУК ВСИЧКО ГО ИМА‚ КЪДЕТО ДРУГАДЕ ГО НЯМА. МАРГАРИТА МАРТИНОВА
Анонимен 11.04.2017 15:55 | #2
Анонимен простак!!!! Д-р Георги Чалдъков
Анонимен 31.12.2016 16:06 | #1
Ако някой умира да прави изкуството още по-изкуствено‚ това‚ на първо място‚ са ”поетите”. Замълчете най-сетне‚ и ще кажете повече‚ бе‚ хорица.
Напиши коментар
Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.