Безименният разказвач04.08.2017 Асен Валентинов за поета Любомир Николов
Тук става дума за духовен, а не чисто поетически път. Път, в който понятията са разложени, поетиката, с която е блеснал в първата си книга – изоставена, талантът – накърнен, осакатен, прекършен в името на това думата да продължи да посочва, указва, да тежи със своя единствен, истински смисъл. Като че ли самото зрение се е съсредоточило в духа, станало е нетенденциозно, почти неподатливо на външен натиск и влияние. Защото поетът гледа и слуша, слуша и гледа наопаки смъртта. Изтича в мигновението, попива целостта му, отказал се от каквато и да било крайна форма, от каквато и да било привидна завършеност. В този безкраен отказ да бъдеш нещо крайно навярно се крие и смисълът на всяко творчество.
Любо Николов сякаш усеща колко хубаво е да изтечеш в мига, озадачен от неговата зрееща безкрайност. И да оставиш тя да се разгъва пред теб, без никога да бъде прекъсната или вплетена в някаква форма, в която поне за кратко да изглежда завършена. Ето защо и стихотворенията му не притежават онзи натрапващ се, внезапен финал, онази поанта, към която повечето творци се стремят. Още един белег, че наблюдението не е свършило, че то продължава и отвъд стихотворението. Понеже изисква не само художествено, а и чисто човешко усилие. Тук няма заучен маниер, а само една тъмна, разчитаща живота живопис, която привлича, заслепява, очарова, и чиято първа победа е тайната, с която остава да тлее у нас.
За поета Любомир Николов абсолютната истина не съществува. Нали всяко истинско, изящно познание е сътворено чрез прозрение, което не позволява на материала да овладее творбата, нито да я изпълни докрай. Тя е свободна да продължи пътя си – и в различни времена да казва различни неща. Както и той творецът е свободен да я напусне, да си тръгне настоятелно от нея. С едно тъмно усещане за багра, с едно чувствено познание за нещо, което никога не е било единствено негово. Неслучайно той изригва в лавата, но вместо да се вкамени с кротки, невидими стъпки, не спира да танцува над нея.
Странна е траекторията на този живот, в който поетът не се отрича от спонтанната, първична сила на инстинктите, които го създават, а постоянно ги претопява, доусъвършенства, надмогва – търси по-висшата им функция, за да ги превърне най-накрая в орган на чувствеността. Така понякога той навлиза в абсолютното нищо и успява да извади оттам хора, църкви и думи, надживели го чрез резонанса на спомена в надигащото се море на мълчанието. Тъй като в неговата зряща, бавна и подвластна преди всичко на осезанието поетика, чувствата се оказват по-важни от фактите. Те изострят тоналността на духа, подхранвайки го непрекъснато. Те преминават през нас и ни изоставят, понеже съдържат у себе си хиляди невидими нишки и нюанси, хиляди тайнствени връзки и съответствия, които не сме способни да доловим. И ако не беше поезията да разбуди сетивата ни – и със своите като че ли току-що изплъзнали се от езика сравнения и пластични метафори, да ни върне отново към тях, едва ли някога щяхме да си спомним изобщо, че са съществували.
В лириката на Любо Николов животът изтича в смъртта по същия начин, по който смъртта прохожда в живота. Между тези два свята има не просто пукнатини, а цели изгубени острови, където съзнанието преобладава над застиналите, вулканични проблясъци на паметта. Именно то му помага да открие онзи примамлив, сияещ, дошъл от дълбините на думата, ритъм, и да я употреби така, сякаш е произнесена за първи път. Все едно, че е съществувала винаги – още преди самата земя да се нарече Земя и да издиша и разлее душата си в мъглявината на планинските хребети.
Всъщност, Любо Николов непрестанно се вглежда в природата, привлечен от нейното хладно търпение, от нейната красива жестокост. Пътува, взира се в лепкавия здрач на пейзажите, в планината, която не спира да пуши. В езерата, които светят отдолу, в червената сянка на чаплата, която полита нанякъде, едва докосвайки тяхната кристална повърхност. С други думи – непрекъснато я доближава, превзема я, проектира себе си в нея, защото отдавна е разбрал, че това е единственият начин да я преодолее.
Бавната вселена на Любо Николов неизменно трепти, вторачва се, доизмисля съвършения свят на формите; многократно ги повтаря, видоизменя ги, търси своята естествена дълбочина, своята невидима аудитория, която вече знае, подозира, досеща се – че човешките граници нямат граници, че индивидуалната, субективна вяра е онзи загадъчен инструмент, който понякога, макар и съвсем интуитивно, свързва поета с вечността. Любо Николов е не просто странстващ, а самоотстранил се от търсенията на собственото си поколение и общата нагласа на времето поет. Той се стреми не толкова към простота и виртуозност на формата, а най-вече към изключителното взаимодействие на няколкото едри детайла, които постепенно попиват в тъканта на картината, придавайки ѝ друго измерение, пренасяйки я в друго оптическо поле. Те се превръщат в събирателна точка на онова под- и над- съзнателно внимание, което всеки от нас носи у себе си, и което при по-продължително вглеждане прави така, че не само предметите, но и природните елементи непрестанно да променят обемите си и да засияят с нова, по-обилна светлина от тази, която излъчват в действителност.
Поетът и човекът у него са едно-единствено, неделимо, изплувало сякаш от сумрака на съзнанието и сляло се с тайнствения кръговрат на живота, същество. Стиховете му са по-скоро рисувани, отколкото писани с думи, в тях нито един жест не е оставен на случайността. Може би, защото Любо Николов отдавна се е превърнал в център на самия себе си. И зад всичко, което се опитва да опише, загатне, нарисува: зад неврастеничните пристъпи на залеза, зад влака, който свири и кротко изпълзява между оголените, едри хълбоци на планината, се крие едно почти невидимо присъствие – на зрелия, осъзнал собствената си цялост, безименен разказвач.
VINDOBONA
И този влак, Не знам къде отиваме, ела. Надушвам кръв. Пера в тревата. Писък. Близост. Не искам нищо друго. Само близост. и свири, свири.
БРЪШЛЯН
Меко слънце по съчките лази. Глогът червен е, заключена – църквата. През капаците на саркофазите листата окапали шушукат си с мъртвите. Възнася се вече, пълзи към небето бръшлянът, впил нокти в черковните зидове. Може би следващото хилядолетие той ще достигне камбанарията.
С тънки ръце ще обвие камбаната, ще увисне на гърдите ѝ като ланец и с устни зелени ще отпие прохладата, която извира от нейния кладенец. Но това ще се случи след много години. Ще съм жив, може би, пак ще дойда, ще видя... Рони вятърът в тревата презрели глогини.
И бръшлянът едва раменете ми стига.
СКАКАЛЕЦ
С кокили Застива. И в някаква
КОСА
С косата си проправям път. Повалям нацъфтял млечок. Въртя косата. Лопен жълт Свисти над мъртвите коса.
ВОДОЛЕЙ
Валя ни сухи, мокри ни валя. И мостът на разбития живот, Но брод през водолея вече няма.
ЗАЛЕЗ НАД ПОТОМАК
Скрива чапла слънцето с гръд.
БАР КРИСТОБАЛ ДЕЛ ПУЕРТО
Ще стигне залезът за всички къщи. Недоубитите кървят в пръстта червена, викат. Опипвам нежно тумбестата чаша, Ако заспя на стола в този бар, Часовникът е спрял във три без десет.
... И тогава дойдоха вълните – Връхлетяха отвред. И отвесният щъркелов впряг Аз стоях на брега, И прибоят бе в мен! От ронливия кей на безкрая, И не исках любов, над която ги няма вълните – И когато се гмурнах в зелената морска пустиня,
|
|
© 2010-2013, Факел. Дизайн и изработка MITRA PR и ApplaDesign.
![]() |
КОМЕНТАРИ
Анонимен 06.08.2017 12:13 | #4
Великолепна поезия! J8l
Анонимен 05.08.2017 14:06 | #3
Това само ми напомни‚ че Л.Николов е просто един колос!
Анонимен 04.08.2017 14:22 | #2
Това име си го помним ние. А последното стихотворение е от първата му поетична книга „Повикани от прилива” (1981). Славимир Генчев
Анонимен 04.08.2017 13:31 | #1
Изключителна поезия! Любомир НИКОЛОВ‚ запомнете това име... И предпазливо навлизане на Асен Валентинов‚ каквото изисква всяка жестока красота Мариана Тодорова
Напиши коментар
Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.