Насилието като морален аневризъм27.07.2011 | автор: Елена Търнева „Реквием за никого“ на Златко Енев е роман, който разтърсва като чута молитва същността ни на хуманни същества
„Реквием за никого“ ? Никого сме всички и всеки един поотделно. Тази болезнена книга говори без страх за страха, който ни владее и управлява постъпките на „личното ни животно Живот“ . Със съмнение в „промяната на животинската ни природа, в преминаването ни от „животински род с лице на човек в човешки лица от човешки род“. Същностни въпроси, който романът поставя са – Лечимо ли е злото? По човешките сили ли е неговото превъзмогване? В какво се корени неизкоренимата му привлекателност? Чрез съдбата на героинята си Мария/ струва ми се, не случайно кръстена така/, която имайки правото на избор се връща към „златния си занаят“, получаваме индиректен отговор, че само огънят може да ни излекува. Този финал ме накара да се запитам - дали вече не живеем Апокалипсиса си? И защо е по- лесно да се самоотпишем от Книгата на живите, отколкото да останем с човешко лице в нея? Тази лечебна книга не дава рецепта как да се изцерим от чумата на бездушието, от националната ни наведеност. Ако приемем, че всяка добра книга е лекар, то „Реквием за никого“ е хирург, който умело борави със скалпела на словото. Тя гори и лекува с огънят на откровението. Защото родната ни рецептурна книжка за оцеляването , според Енев е: „Аз мълча- следователно съществувам.“ И: „При нас е друго –тук времето седи и не мърда, защото пари не струва.“ Или: :„И за добро и за зло – все сме дребни. Нашите хора с нищо друго, освен със страх не можеш да ги мотивираш. Дори когато се стремим нагоре, ние пак прекланяме глава, по навик.“ И още: „Никога не се опитвай да се различаваш от останалите. Най- страшният български чадър е невидимият – чадърът, под който се крият всички в тази страна, страхувайки се да се покажат навън, знаейки какво ги очаква.“ В текста дълбоко се е впил горчивият си корен и екзистенциалният въпрос – Има ли смисъл да живеем само, за да оцеляваме? В този контекст работеща ли е мъдростта на другаря овчар Паладински: „Коренът е най- важното нещо, който си знае корена, оцелява”. И ни ли задушава мисълта, че насилието е начинът за оцеляване... Романът е толкова реалистичен, че звучи като измислен. Но всеки, който държи сетивата си в изправност, след прочитането му, ще почувства душата си приклещена по неудобен начин.Защото това е книга за забраната на различността като забрана на промяната.
|
|
© 2010-2013, Факел. Дизайн и изработка MITRA PR и ApplaDesign.
![]() |
КОМЕНТАРИ
Анонимен 27.10.2011 11:53 | #6
Последният коментар е написан или от приятел на Енев или от човек който нищо не разбира от литература. Или от поредния клакьор... Жалко че в съвременната българска литература заемат място такива скверни писания. Но какъвто авторът (който е осъден в Германия за литеретурни кражби) такъв и "романът" му...
Анонимен 13.10.2011 20:40 | #5
Романът е от онзи рядък вид висока литературакоято малцина могат да преглътнат.Той е автентичен като онова бито масло изтръгнато от млякото с много бой в чутурата.
Анонимен 13.10.2011 13:32 | #4
"Романът" е всичко друго но не и художествена литература за жалост. Авторовото многословие и търсенето на самобитност издават себедостатъчност за сметка на привидните изисквания. Всеки вижда нещата различно - явно това е неговата гледна точка.
Анонимен 12.10.2011 21:37 | #3
Блазе на хуления бръкнал е в раната докоснал е без упойка нерва. Стискам палци на Реквиема да буни да буни!
Анонимен 09.10.2011 14:54 | #2
\\\\\\\"Защото родната ни рецептурна книжка за оцеляването според Енев е: „Аз мълча- следователно съществувам.“ И: „При нас е друго –тук времето седи и не мърда защото пари не струва.“ Или: :„И за добро и за зло – все сме дребни. Нашите хора с нищо друго освен със страх не можеш да ги мотивираш. Дори когато се стремим нагоре ние пак прекланяме глава по навик.“ И още: „Никога не се опитвай да се различаваш от останалите. Най- страшният български чадър е невидимият – чадърът под който се крият всички в тази страна страхувайки се да се покажат навън знаейки какво ги очаква.“ Интересно в другите страни как е - дали пък и там няма чадъри? Чадър на мълчанието (напр. във Франция за сътрудничеството с нацизма или в Германия за потискането в днешно време на \\\\\\\"пречистените\\\\\\\" германци... чадър на лицемерието - изключително разпространен и ползван във всяка точка на света - мога да изредя още няколко \\\\\\\"чадъра\\\\\\\" които ползва хваленият писач: \\\\\\\"чадър на самолечението в интернет\\\\\\\" \\\\\\\"писането като терапия\\\\\\\" \\\\\\\"себедоказване чрез ползване до дупка и същевременно охулване на българското\\\\\\\"... особено разпространено сред чуждопоклонници и и играчи на дребно като Енев \\\\\\\"непознаване и отричане на българския език\\\\\\\" - чрез въвеждане на нови буквално натъкмени от чужди езици ... Та не се учудвам че съчинителката на въпросната статия-отзив за някакво подобие на роман е почувствувала \\\\\\\"душата си приклещена\\\\\\\" - това е всъщност ТРАНСФЕР - ПРЕНАСЯНЕ на авторовите погнуса и нетърпимост към собствената му природа която би трябвало според него да \\\\\\\"бъдат обслужени\\\\\\\" чрез читателите. Четях редовно сайта на Енев докато не осъзнах че той е обсебен от мания за величие и страда от словесен дрисък изразяващ се в писане. Дребен човек лишен от духовност.
Анонимен 21.09.2011 15:17 | #1
Ровичкането в раните възсядането на болезнени теми особено от бездарни автори като Златко Енев винаги предизвиква отгласа от на паразитстващи писачи които използват скверното събитие за собствена изява. Най-яркият пример е писанието на Златко Ангелов за тази бездарна книга. Но от безродника Енев друго не би могло да се очаква. Жалко че е успял да спечели толкова клакьори. Но все някога някой ще каже: "Царят е гол..."
Напиши коментар
Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.