Роденият поет Николай Милчев с блестящ рецитал28.06.2019 Литературният клуб на Столична библиотека се оказа тесен за многоброните му почитатели
Лириката на Николай Милчев поразява с нежността си, с изчистения до съвършенство изказ, с естествената походка на римите, с неестественото - за традиционно сглобените писачи - напълно неочакваното за тях продължение на духовното в материално. И на зримото в незримото.
Уводни думи от Цветана Милчева Повярвайте – нямаше никаква злонамереност, нито ирония. Едно безкрайно, непреодолимо недоумение си припомних аз от този разговор. И от двете страни...Жаби, буболечки, мравки, котки, деца, глухарчета... И ето какво си помислих: Понякога поезията вероятно е най-неоспоримото доказателство за неприспособимост. Неприспособимост към очакванията да отговори на традиционна представа, че поезията води до катарзис със способността си да въздига погледа и душите нагоре, да говори съдбовно, да назовава безспорни истини, да налага патетични поанти. Нашата литературна класика ни дава блестящи образци за това. Тогава се върнах към Уикипедия и си дадох сметка, че в 18 поетични книги на Николай няма нито една поема. Вгледах се в заглавията – мисля, че там е отговорът. Заглавието на първата му книга наистина „вдига“ погледа към високото – то е „Висока лоза“. Обаче не това е важното, а желанието човек да остане жаден: Остани си висока лоза, жаден пътник край теб да остана. Същата работа е и с времето – „Което ще бъде“ е единственото заглавие, което някак си ориентира към бъдещето. Веднага след това е „Което остава“. Какво остава? Остава усещанeто, че „в детството животът ми е спрял/ и вече нищо друго не умея.“ Остава някой да повярва, че мравките са мъдри, че човекът докрая остава дете, често пъти безпомощно, че животът може да е спрял в детството, че дъждът е тънък, асиметрията – съвършена, мирозданието е едновременно „прелъст“, „прелест“ и свегогорски стихотворения, а поезията се ражда едновременно с човека като дар Божи и като изпитание – затова е възможно например да се роди „малката поетеса“, както и „Пейзажи с Лолита“. С други думи – за поезията, както и за любовта, и за живота, същностно е вглеждането в Началото. Както знаете, то често е невидимо, в най-добрия случай началото е не по-голямо от зрънце, затова то трябва да бъде обгрижвано, спасявано от баналности, трябва да сме влюбени в него, трябва да е създадено от любов и с любов. Това, струва ми се, е един от малкото начини да опровергаем една наша обща прекрасна познайница, завещана ни от Екзюпери, която мъдро твърди: „Езикът е извор на недоразумения“. Не и езикът на поезията, любима моя, защото това е езикът на самото естество. А кой ще определи големите и малките творения на естеството? И необходимо ли е? По-важното е, че поезията дава възможност на човека да бъде мъничък и като дете безкрайно пъти да проглежда за света, да се изумява от божествените намерения, да се опитва да ги изговаря. По-важното е, че поезията може да бъде обещание, че някога ще пораснем и без да се перчим, ще видим този свят и себе си отгоре. Спомням си и оня изумителен филм – „Обществото на мъртвите поети“, със стиховете на Уолт Уитман: „О, капитане, мой капитане...“ Може би съдбата на поета е да бъде „капитан“ отвъд зримото, което значи – капитан на тайните, за които дори не подозираме, че съществуват или че ги носим в себе си. Имам намерение да затворя композиционната рамка на тези размишления с надеждата, че някои от тях се отнасят за поезията, която ще чуете тази вечер – с други думи, да се върна към въпроса на нашия приятел, за който ви споменах в началото. И тъй като не си спомням отговора на този въпрос, да ви прочета едно от последните стихотворения на Николай, пък то може и да прозвучи като отговор: ЛЮБОВ На пейката седяха гълъби. Четяха вестници със букви от мушици С такива гълъби е лесно да говориш, С такива гълъби е лесно да си близко,
|
|
© 2010-2013, Факел. Дизайн и изработка MITRA PR и ApplaDesign.
![]() |
КОМЕНТАРИ
Напиши коментар
Ако искате коментара ви да не е анонимен, регистрирайте се тук.